mandag, april 19, 2010

Love Rock nr. 21 (BR)



Hvordan skaber I en sang, fra ide til færdig sang?
Bill: Jeg tror ikke, at der kun er en måde at skrive en sang på. Det er forskelligt fra gang til gang. Så, nogle gange har Tom en ide og jeg har nogle (breve), og Tom spiller nogle toner på guitaren...

Hvor lang tid tog det, at komponere sangene til det nye album, 'Humanoid'?
Tom: Omkring et år. Vi havde i en god tid turneret med vores gamle sange, og behøvede nyt materiale. Og vi måtte hurtigt i studiet og være kreative.
Bill: Vi skulle også se hvilken slags musik vi ville lave, og se hvordan hver af os havde udviklet sig. Også at komme væk fra shows osv. Derfor var det rart, at være dér, langt væk fra rampelyset, kun at koncentrere sig og uden mediernes indblanding... og jeg tilbragte meget tid i studiet.
Tom: Hvis du har tid, har du muligheden for, at kunne tilbringe en uge med at gøre intet. Det er vigtigt, at komme ud, gå en tur, tage i studiet og lave intet. Få en drink sammen, have sex... (griner). Gøre alt i studiet... Du kan gøre alt i studiet (griner).
Bill: Og Tom og jeg var, for første gang, medproducerende på albummet. Det var en god oplevelse.

Hvem har indflydelse på jeres lyd?
Bill: Der har aldrig været et band eller artist, som har haft indflydelse på os. Jeg mener, at vi er meget anderledes og alle hører forskelligt...

Hvad inspirer jer, når I skriver sange?
Bill: Alt hvad der sker, er en inspiration. Vi elsker, vi hader, alt...
Tom: Du har en god dag, du har en dårlig dag. Nogle gange er du fuld, nogle gange glad, nogle gange ked af det. Alt dette føler du konstant i studiet og det er vigtigt for albummet. Alt er en inspirationskilde.
Bill: Det har været spændende at rejse over alt. Vi indspillede noget i Tyskland, noget i Los Angeles og noget i Miami (Amerika). Vi tilbragte ikke hver dag det samme sted, så det var en god oplevelse at prøve nye ting og få indflydelser.

Er I bange for folks reaktion på den nye lyd af 'Humanoid'?
Bill: Vi vælger, at se bort fra det og fokuserer kun på musikken. Jeg mener, at det er vigtigt at nyde ens eget materiale og, at du er glad for det, så andre også vil holde af det. Hvis du elsker noget, og du kan lide hvad du laver, så kan andre påskønne det på samme måde. Der var intet pres, vi kunne selv bestemme.

Hvorfor valgte I, 'Automatic', som første single?
Bill: 'Automatic' var, hvad jeg husker, en af de sidste sange vi skrev til albummet. Vi fik ideen til sangen i bilen, da vi var på vej til studiet. Jeg tror simpelthen, at det var den lyd og følelse som manglede på albummet. Det var en god måde at præsentere lyden på, præsentere albummet på. Det var en god følelse og vi elskede alt ved denne sang. Derfor valgte vi den.

Kan I skrive/ komme på en sang, når I er 'on the road'?
Bill: Ja, jeg tror på, at man kan få ideer, mens man er på vej. Jeg tror på, at inspirationen findes over alt og rundt om os. Jeg har altid en tus og notesblok på mig. Nogle gange afprøver vi ting i tourbussen. Hvorimod, denne gang ville jeg bare slappe af i studiet og ville ikke skrive på vejen. Jeg ville bare læse og intet andet.

Hvad er jeres bedste minde fra sidste år (2008)? Og hvad er jeres forventinger angående fremtiden?
Bill: Jeg skal lære lidt. Det er normalt, at gå ned af vejen. Så vi tilbringer tid med vores familier og det er fantastisk. Og jeg vil virkelig gerne rejse til en masse andre lande og optræde der. Jeg vil tro, at der er målet. Og jeg forventer ikke noget. Lad os se, hvad der sker.

Ingen kommentarer: